czwartek, 29 kwietnia 2010

Odra - Dunaj

Polsko-czeskie rozmowy o współpracy w transporcie wodnym śródlądowym

Ministerstwo Infrastruktury 29.04.201013:52


W dniach 27-28 kwietnia br. w Pradze (Republika Czeska) odbyły się rozmowy polsko-czeskie o współpracy w transporcie wodnym śródlądowym. Delegacji polskiej przewodniczyła Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Anna Wypych-Namiotko, a stronie czeskiej Wiceminister Transportu Pavel Skwara. Wiceminister A. Wypych-Namiotko spotkała się również z Ministrem Transportu Republiki Czeskiej Gustawem Slameckem.

Rozmowy polsko-czeskie dotyczyły:
- wniosku strony czeskiej do Komisji Europejskiej w sprawie dofinansowania studium wykonalności projektu europejskiego połączenia wodnego Dunaj-Odra-Łaba;
- stanu realizacji Programu dla Odry-2006 oraz projektu jego nowelizacji;
- planu przygotowania systemu usług informacji rzecznej (RIS) w Polsce;
- wzajemnego uznawania dokumentów obowiązujących w żegludze śródlądowej.

W czasie pobytu w Republice Czeskiej delegacja polska zapoznała się z działalnością czeskiego centrum RIS, mającego swoją siedzibę w miejscowości Decin.

Na zakończenie obrad przewodniczący obu delegacji podpisali Aneks do Memorandum z dnia 12 kwietnia 2000 r. o współpracy w przygotowaniu realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku Koźle-Ostrava. Aneks przewiduje m. in. reaktywowanie polsko-czeskiej grupy roboczej. Części polskiej grupy roboczej przewodniczyć będzie prezes KZGW.

Podczas wizyty Wiceminister A. Wypych-Namiotko towarzyszyli Prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej Leszek Karwowski, Pełnomocnik Rządu ds. Programu dla Odry-2006 Wojewoda Dolnośląski Rafał Jurkowlaniec, Pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. przygotowania zharmonizowanego systemu usług informacji rzecznej (RIS) Krzysztof Woś, oraz I Sekretarz Ambasady RP w Pradze Małgorzata Słojewska-Kościołek.

Następna tura rozmów polsko-czeskich o współpracy w transporcie wodnym śródlądowym odbędzie się w II połowie br. we Wrocławiu.



Aktualności Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego:

środa, 28 kwietnia 2010
O połączeniu wodnym Dunaj-Odra-Łaba

Podczas spotkania w Republice Czeskiej Anna Wypych-Namiotko, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, oraz Pavel Škvára wiceminister transportu Republiki Czeskiej, podpisali aneks do Memorandum o współpracy w przygotowaniu realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej na odcinku Koźle-Ostrawia. Współpraca zostanie rozszerzona o zagadnienie wspólnego monitorowania zagadnień projektu europejskiego polaczenia wodnego Dunaj-Odra-Łaba. Ta droga wodna liczyć ma ok. 550 km długości i 50 m szerokości.  Dzięki budowie kanału, nasi południowi sąsiedzi zyskają połączenie z trzema morzami: Bałtykiem przez Odrę, Morzem Czarnym przez Dunaj i Morzem Północnym przez Łabę.  Dla Polski udział w inwestycji to szansa na rozwój transportu rzecznego. Przez Dunaj zyskalibyśmy połączenie z Morzem Czarnym, a przez Łabę z Morzem Północnym.

Podczas spotkania w siedzibie Ministerstwa Transportu w Pradze polska minister, czeski wiceminister transportu oraz wojewoda Rafał Jurkowlaniec rozmawiali na temat polsko-czeskiej współpracy w zakresie transportu wodnego śródlądowego, a w szczególności projektu połączenia kanałowego Odra-Dunaj-Łaba i realizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Omówiono plan dalszych działań zmierzających do przygotowania projektu. Kanał ten ma być budowany w 4 etapach. Ma przecinać Czechy, od granicy z Polską na północy do południowej granicy z Austrią lub Słowacją (w zależności od wariantu). W Polsce, w rejonie Kędzierzyna-Koźla, ma się łączyć z Odrą, a w okolicach Wiednia lub Bratysławy z Dunajem. W Czechach, w okolicach Ołomuńca, druga nitka kanału ma prowadzić do Łaby.


wtorek, 27 kwietnia 2010
Znaczenie RIS dla żeglugi śródlądowej

Informacje na temat stanu poziomu wód i planowanych rejsów statków. Monitoring transportu ładunków niebezpiecznych, ułatwienia w eksploatacji systemu śluz i mostów, a także zarządzanie portami, terminalami i flotą. To tylko niektóre z zalet Centrum Zarządzania Systemem Informacji Rzecznej RIS (River Information Services). Dziś usługom Centrum w czeskim Děčínie przyglądał się wojewoda Rafał Jurkowlaniec.

Koncepcja RIS ma na celu wdrożenie usług informacji rzecznej wspierających planowanie oraz zarządzanie ruchem statków i transportem rzecznym. Jej wdrożenie nie tylko poprawia bezpieczeństwo i efektywność ruchu, ale jednocześnie zwiększa wydajność i bezpieczeństwo działań transportowych. RIS, dostarczając dane kapitanom, daje solidniejsze podstawy do podejmowania natychmiastowych decyzji nawigacyjnych co sprawia, że system żeglugi śródlądowej staje się przejrzysty, elastyczny i niezawodny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za wpis :-)