niedziela, 8 listopada 2020

DYREKTOR MA OBOWIĄZEK ZORGANIZOWAĆ ZAJĘCIA W SZKOLE

Szanowni, Umiłowani,

Oto Minister Edukacji i Nauki P. Czarnek raczył był wydać rozporządzenie z dnia 5 listopada 2020 r. Poz. 1960, zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. 

Ale za kolejnością, chronologicznie to wydawane było najpierw poniższe rozporządzenie, a następnie kolejne rozporządzenia zmieniające wedle następstwa czasu i pozycji w dzienniku ustaw (do których linki są poniżej a numery pozycji będą używane w późniejszym tekście dla określenia odniesienia): 

  1. Warszawa, dnia 13 sierpnia 2020 r. Poz. 1389 ROZPORZĄDZENIEMINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 12 sierpnia 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
  2. Warszawa, dnia 16 października 2020 r. Poz. 1830 ROZPORZĄDZENIEMINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1) z dnia 16 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
  3. Warszawa, dnia 21 października 2020 r. Poz. 1859ROZPORZĄDZENIEMINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1)z dnia 21 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
  4. Warszawa, dnia 5 listopada 2020 r.Poz. 1960ROZPORZĄDZENIEMINISTRA EDUKACJI I NAUKI 1)z dnia 5 listopada 2020 r.zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświatyw związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Pozwoliłem sobie ujednolicić pierwsze rozporządzenie, uzupełniając je wszystkimi zmianami wskazanymi w rozporządzeniach zmieniających pozycja 2, 3 i 4. Otrzymany tekst przeanalizowałem pod kątem oceny obowiązku realizacji nauki zdalnej, podstaw do jej wprowadzenia i sposobu czynienia. Poniżej znajduje się wyimek wskazujący, że intencja Ministra Edukacji i Nauki jest dość jasna: nauka zdalna jest dla tych co mogą, chcą i potrafią sami ją sobie zorganizować i możliwa jest w chwili gdy dyrekcja szkoły umożliwi taki sposób realizacji obowiązku szkolnego. 
Jednakże dla wszystkich pozostałych: 
  • tych, co nie chcą się uczyć zdalnie (niska efektywność, brak mobilizacji i zaangażowania, uciążliwości dla zdrowia oczu i słuchu), 
  • tych, którzy nie mogą się uczyć zdalnie (brak łącza internetowego o odpowiednich parametrach, brak sprzętu, brak umiejętności obsługi systemu teleinformatycznego, brak stabilności usług, technologii i infrastruktury), 
  • tych, którzy nie potrafią zorganizować tego w taki sposób, żeby pogodzić z nauczaniem zdalnym dziecka wszelkie inne niezbędne czynności życiowe (opieka nad pozostałymi członkami rodziny: dzieci, seniorzy; praca zawodowa; wolontariat; prowadzenie gospodarstwa domowego; praca naukowa itp.),
Pan Minister umieścił w rozporządzeniu zmieniającym pozycja 4 zmiany, które po ujednoliceniu z tekstem rozporządzenia źródłowego pozycja 1 i późniejszymi rozporządzeniami zmieniającymi pozycja 2 i 3, znajdują się w § 2 ust. 3f  i wyglądają jak niżej:
§ 2 ust. 3f: 
W przypadku szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych, o których mowa w § 1a ust. 1, w odniesieniu do uczniów, którzy z uwagi na rodzaj niepełnosprawności lub brak możliwości realizowania zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 3a, nie mogą realizować tych zajęć w miejscu zamieszkania, dyrektor szkoły ma obowiązek:
1) zorganizować zajęcia w szkole lub
2) umożliwić uczniowi realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.

Dla porządku przedstawię paragrafy do których odwołuje się powyższy tekst:
  • § 1a ust. 1: Od dnia 9 listopada 2020 r. do dnia 29 listopada 2020 r. na obszarze kraju ogranicza się funkcjonowanie publicznych i niepublicznych:
1) szkół podstawowych;
2) szkół ponadpodstawowych;
3) placówek kształcenia ustawicznego i centrów kształcenia zawodowego;
4) ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych.
2. W przypadku:
1) szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych,
2) szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych, funkcjonujących w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych,
3) szkół podstawowych specjalnych oraz szkół ponadpodstawowych specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej 
zajęcia mogą być prowadzone w szkole; o prowadzeniu zajęć w szkole decyduje dyrektor szkoły.
  • § 2 ust. 3a: W przypadku ograniczenia funkcjonowania szkół, placówek i centrów zgodnie z § 1a, zajęcia są realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 30c ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w szkole lub ośrodku, o których mowa odpowiednio w ust. 3f pkt 1 i § 1a ust. 2 i 3, a także zajęć, o których mowa w ust. 3h.
  • § 2 ust. 3h: W klasie IV technikum i semestrze programowo najwyższym szkoły policealnej, w odniesieniu do uczniów, którzy przystępują odpowiednio do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie lub egzaminu zawodowego w sesji styczeń–luty 2021 r., dyrektor szkoły może zorganizować zajęcia praktyczne w miejscu ich prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godzin tygodniowo.
Na tej podstawie stwierdzam, że DYREKTOR MA OBOWIĄZEK ZORGANIZOWAĆ ZAJĘCIA W SZKOLE, jeżeli uczeń nie ma możliwości realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. 
W związku z tym, że mój syn nie dysponuje łączem o odpowiednich parametrach, które ma gwarancję dostawcy Internet na ciągłość sygnału - dostawca nie gwarantuje ciągłej pracy bez zakłóceń (to jest standard w Polsce), łącze nie jest symetryczne i w zestawieniu z metodami i technikami stosowanymi przez szkołę syna do kształcenia na odległość, zwyczajnie nie działa jak powinno (to jest standard w Polsce). System rozłącza połączenia, zawiesza się, występują opóźnienia dźwięku i obrazu. Uważam, że praca w takich warunkach zarówno dla uczniów jak i dla nauczyciela jest niemożliwa. Dlatego wystosowałem do Dyrekcji szkoły pismo z wnioskiem o zorganizowanie zajęć w szkole, tak aby uniknąć fikcji, która została nam zafundowana na wiosnę 2020.

Treść pisma poniżej:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 5 listopada 2020 roku, w §2 ustęp 3f dyrektor szkoły ma obowiązek zorganizować zajęcia w szkole lub umożliwić uczniowi realizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość na terenie szkoły.  
W związku z powyższym informuję, że na dzień dzisiejszy stwierdzam brak możliwości realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ustępie 3a, w miejscu zamieszkania mojego dziecka, ucznia .............................
Zwracam się o niezwłoczne przekazanie informacji na temat organizacji zajęć w szkole lub na jej terenie od dnia ..........................., zgodnie z rozporządzeniem Pana Ministra przywołanym powyżej, co jest obowiązkiem dyrektora szkoły.
Szablon do pobrania, uzupełnienia i druku.
Zachęcam wszystkich do złożenia takiego wniosku do Dyrekcji szkoły, do której uczęszczają Państwa dzieci. Uważam, że jest to jedyna droga do zdobycia odpowiedniej edukacji, rozwoju społecznego i intelektualnego a także krzewienia kultury wśród młodych osób, które w przyszłości będą budowały nasze społeczeństwo. Wierzę, że ich determinacja, odwaga i siła pozwolą zwyciężyć wszystkie trudności przed jakimi staną na swojej drodze życia, a nasz akt (w postaci zapewnienia w chwili obecnej zajęć na terenie szkoły) zapamiętają jako dobry przykład na przyszłość dla siebie i kolejnych pokoleń.
OJCZYNZA NAUKA CNOTA

POLSKA ZDROWA KOLOROWA!
POLSKA PIĘKNA INTELIGENTAN!
POLSKA GENIALNA ODPOWIEDZIALNA!
POLSKA NIEPODLEGŁA CAŁA UŚMIECHNIĘTA!


To jest ciekawy artykuł o tym jak składanie różnych wniosków, petycji i skarg wygląda od strony dyrekcji szkół:

https://www.monitorszkoly.pl/artykul/jak-prawidlowo-i-bez-leku-reagowac-na-pisma-rodzicow


Dyrekcja musi zachować 1 miesięczny okres czasu na odpowiedź, zgodnie z KPA.

21 komentarzy:

  1. Dziękuję. U nas też składamy pismo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krzepiąca informacja. Dzięki. Dobrze! Tak trzymać!

      Usuń
  2. Szkoda gadać...dyrektor nas zastraszył karami... Powiedział, że nie może wziąć dziecka, bo są lekcje zdalne🙈😂

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok. Trzeba mieć stanowisko na piśmie i zgłosić do ministerstwa brak realizacji rozporządzenia przez Dyrektora. To jest złamanie tzw. Prawa Oświatowego.

      Usuń
  3. Cieszę się że mamy jeszcze w Polsce wykształconych i myślących ludzi. Tak trzymać!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za tę analizę. Przydała się. Złożyłam wniosek w szkole, w odpowiedzi Dyrektor kazała podpisać oświadczenie, że jestem świadoma odpowiedzialności karnej z paragrafu 233 i 273 kk. Podpisałam. Maturzystka idzie w poniedziałek do szkoły a rezem z nią jeszcze dwóch uczniów. Zobaczymy, czy będzie więcej chętnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 👍Dobrze => Tak trzymamy👌
      Cała przyjemność po mojej stronie 😇

      Usuń
  5. Sytuacja na dziś: Moja córka jako JEDYNA chodzi do szkoły na naukę on-line. Dyrektor liceum skutecznie zastradszył część rodziców maturzystów, nie każdy chce podpisać oświadczenie o świadomości poddania się karze z art 233 i 273 kk, bo zwyczajnie się boją.Ci, którzy jednak podpisali wzywani są na dywanik. Dyrektor informuje, że wszelkie uzasadnienie powrotu maturzysty do szkoły typu słaby internet, zepsuty laptop uzna za nieprawdziwe. Generalnia sprawa była tak przez Dyrektora przeciągana, że minister zdążył sklecić nowe rozporządzenie i teraz Dyrektor tylko może zapewnić w szkole miejsce dla ucznia do nauki on-line. Maturzyści to już ludzie pełnoletni więc pod konstytucyjny obowiązek nauku już nie podlegają. Wygląda na to, że dzięki Pani/Panu chociaż moja córka trochę normalniej uczy się w klasie maturalnej. Może jest jednak jeszce jakiś sposób na dyrektorów szkół? Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Ok. Dziękuję za info - musimy czytać nowe rozporządzania... Możemy uwspólniać wiedzę tutaj. Jak coś wymyślę to będę pisał. Trzymamy się i idziemy do przodu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stan na dziś: moja Maturzystka od trzech tygodni chodzi do szkoły na zdalne nauczanie. Sama. Nikomu innemu nie wydano pozytywnej decyzji więc pozostalizrezygnowali z próby przejścia procedury umożliwienia nauki zdalnej ba terenie szkoły.Jest sama jedna spośród uczniów całej szkoły. Już się chyba do niej panie z obsługi szkoły przyzwyczaiły :-).Poprosiłam Dyrektora o udostępnienie Maturzystce sali gimnastycznej w godzinach zaplanowanych na lekcje w-f.Szybko otrzymałam odpowiedź, że jest to niemożliwe ze względów bezpieczeństwa. Nie było uściślenia o jakie bezpieczeństwo chodzi bo chyba nie epidemiologiczne?

      Usuń
    2. OK. Dziękuję za informacje. Bezpieczeństwo ... Być może kiedyś Dyrektor zrozumie że bezpieczeństwo to rzecz względna, a liczy się rzeczywistość. Przykład osobisty, to najlepszy nauczyciel.

      Usuń
    3. W procesie zrozumienia dlaczego Dyrektor szkoły tak bardzo nie chce aby uczniowie powrócili na jej teren nawet w trybie nauki on-line, pomogła mi rozmowa ze znajomą, której dziecko w wieku wczesnoszkolnym uczęszcza do małej niepublicznej szkoły podstawowej prowadzonej przez Klasztor. Otóż ta znajoma w przypadkowej rozmowie z pracownikiem owej małej szkoły niepublicznej dowiedziała się iż w czasie jak szkoła jest zamknięta, zaoszczędziła już ponad 60 tys zł. Taka mała szkoła. Ta informacja dała mi do myślenia dlaczego Dyrektor stawia opór - bo ma nakaz od Starostwa - oszczędzają na kosztach utrzymania szkoły. Starostwo zubożało przez lockdown gdyż część przedsiębiorców nie działa a więc nie płaci podatków a część PIT i CIT spływa do samorządu, więc ci łatają dziury budżetowe jak się da. Mam razję?

      Usuń
  7. Tak to wygląda. Mam podobne podejrzenia. Chodzi o zaoszczędzenie... pieniędzy? czasu? to jest błędne koło. Próbuję znaleźć od kilku miesięcy realną hipotezę co może być przyczyną takiego zachowania ludzi którzy do tej pory zachowywali się racjonalnie i nagle przestali i to w skali globalnej... Jak powiedział artysta: PRAWDZIWA WIEDZA, TO ZNAJMOMOŚĆ PRZYCZYN.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dyrektor naszej szkoły jednym zdaniem odmówil zajęć naszych dzieci mimo dołączenia zaświadczenia od psychologa że powinien mieć zajęcia stacjonarne

    OdpowiedzUsuń
  10. Trzeba napomnieć dyrektora że postąpił niewłaściwie i że może zmienić zdanie i zorganizować zajęcia. Jeżeli dyrektor nadal będzie tkwił w błędzie, trzeba zwrócić się ze skargą do gminy nadzorującej szkołę. Dobrze jest nawiązać współpracę z z innymi rodzicami, aby i oni zwrócili się do dyrektora z wnioskiem o zorganizowanie zajęć. Dobrze aby osoby postronne również napisały do dyrektora wnioski o przywrócenie zajęć w szkole.

    OdpowiedzUsuń
  11. od listopada 2020 wyszło już kolejnych 5 rozporządzeń ministra edukacji w tym temacie i mi jako laikowi trudno się odnaleźć jaka jest aktualna treść rozporządzenia czy tez ustawy. Czy ktoś mający doświadczenie w temacie jest w stanie podpowiedzieć jak teraz wygląda sytuacja? Czy jest sens składać takie pismo? moja córka w 1 klasie SP ledwo co wdrożyła się w powrót do szkoły, trudno było i jej i nam bo jest dzieckiem bardzo wrażliwym i trudno znoszącym zmiany, w tej sytuacji nauka "hybrydowa" to dla mnie jakiś ponury "żart" nie dość że szkoła pracuje w systemie zmianowym to teraz będzie działać tydzień stacjonarnie- tydzień zdalnie. Nauka zdalna to był koszmar, dziecko totalnie sobie nie radziło nie potrafiło skupić na nauce, sama musiałam z nią przerabiać materiał. Jestem załamana tym co nas czeka, nie mówiąc już o tym jaki ma to sens skoro w naszej szkole dzieci i tak się ze sobą nie stykały...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest sens składać pisma - trzeba korespondować z dyrekcją, żeby wiedzieli że mają poparcie wśród rodziców dla uruchamiania normalnych zajęć. Może trzeba rozważyć jak znaleźć dobry sposób na robienie edukacji domowej.

      Usuń
    2. Po weekendzie spędzonym nad rozporządzeniami i licznych konsultacjach, wydaje mi się ze niestety szkoła już nie ma takiego obowiązku tyczy się to tylko dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi :/

      Usuń
    3. Obowiązek wynika z odpowiedzialność osobistej podejmowanej przez Dyrektora, Konstytucji oraz umów międzynarodowych których stroną jest POLSKA. Prawo do nauki – jedno z podstawowych praw człowieka, jego istnienie jest uznane przez art. 26 Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, art. 14 Międzynarodowego Paktu Praw Ekonomicznych, Społecznych i Kulturalnych, art. 28 Konwencji o Prawach Dziecka oraz przez inne traktaty międzynarodowe. Składaj pismo - zobaczysz co dyrekcja odpowie. Dyrektor może organizować zajęcia w szkole! Jak będzie odmowa - to podeślij - popracujemy nad odpowiedzią.

      Usuń
  12. Szanowni,
    Proszę o przesłanie niniejszej informacji (e-mail lub fizycznie) do Dyrekcji najbliższej szkoły.
    https://lnkd.in/e4JChbK

    Zainteresowanych zachęcam do konstruktywnej krytyki w treści dokumentu zamieszczonego pod powyższym linkiem.

    Szanowni Państwo,
    Niniejszym powiadamiam, że na podstawie rozporządzenia nie można w aktualnym stanie prawnym, panującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, „zamknąć szkół”. W dniu 16.03.2021 r. (Sygn. akt II KK 64/21, Sygn. akt II KK 74/21, Sygn. akt II KK 97/21) Sąd Najwyższy wydał jednoznaczne wyroki, gdzie wskazał, że restrykcje wydawane w formie rozporządzeń nie mogą skutecznie nakładać na obywateli daleko idących ograniczeń, związanych z najbardziej newralgicznymi sferami życia, do których odnoszą się zapisy Ustawy Zasadniczej - głównego źródła prawa powszechnie obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej.
    ....

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wpis :-)