Rozwój turystyki w dużych aglomeracjach ukierunkowanych na jedno lub dwudniowy wypoczynek w niedużej odległości od miast, tuż za jego rogatkami, korzystnie wpływa na redystrybucję dóbr wyważanych w mieście (centrum biznesowo-kulturowym). Nie mam na myśli tylko dóbr materialnych, choć i one są ważne, ale przed wszystkim dóbr pozamaterialnych: kultury, nauki, informacji, nowych poglądów i innowacji. W przeciwnym kierunku, tj. z przedmieść do centrum, dzięki takiej turystyce dociera świadomość społeczna, historyczna i przyrodnicza obszaru na który oddziałują ludzie "z miasta". Dzięki takiemu związkowi metropolia może dostać zastrzyk "świeżej krwi", nie zamyka się i jest wciąż atrakcyjna dla ludzi z zewnątrz. Jednocześnie koszty wielu przemian wynikających ze zmian struktury społecznej oraz biznesowej są lepiej rozumiane i odbierane przez ludzi, który są bardziej świadomi swojej roli obywatelskiej, a co za tym idzie bardziej aktywni. W konsekwencji pozwala to na uniknięcie wielu błędów i pchania energii w tzw. gwizdek.
zdjęcie ze strony www.stanica.org
W ubiegłym tygodniu zostałem poproszony przez jedną z wrocławskich agencji o przedstawienie swojego poglądu na możliwość organizowania takiej turystyki we Wrocławiu. A ja na to, jak na lato! Pomysł świetny, do tego doskonale wpisujący się w moje zainteresowania związane z Odrą i Wrocławskim Węzłem Wodnym. Przygotowałem wstępny szkielet tworzenia takiej turystyki w oparciu o sieć hydrograficzną Wrocławia i okolic które w mojej opinii wybitnie predestynowane są do bycia akceleratorem "turystyki aglomeracyjnej" we Wrocławiu.
Zachęcam do lektury i komentarzy. Pomysł nie jest nowy (nawet, można powiedzieć stary - bo już w latach 20-tych XX wieku realizowany przez Niemców), ale niewykorzystywany od lat 60 bardzo się zakurzył, dlatego wszystkie pomysły, oferty współpracy, pytania oraz konstruktywne krytykanctwo - są mile widziane :-) Pomysł roboczo nosi nazwę produktu turystycznego o nazwie Rzeka!
Produkt turystyczny
Produkt turystyczny może rozwijać się w oparciu o sieć punktów węzłowych o dużym potencjale polaryzacji turystyki. Węzły te powinny być połączone siecią komunikacyjną przebiegającą przez obszary mniej dotychczas doceniane turystycznie, a stanowiące wartość kulturalną, historyczną, przyrodniczą lub mające potencjał stania się punktem węzłowym. Ponadto można przy punktach węzłowych tworzyć otoczenie ścieżek turystycznych, umożliwiających lepsze turystyczne eksplorowanie obszaru. Schemat przedstawiony jest dla potencjalnej sieci produktu turystycznego organizowanego w oparciu o sieć hydrograficzną aglomeracji wrocławskiej. W ten sposób rzeka zostanie sprzedana jako produkt turystyczny. Grupa docelowa powinna być determinantą sposobu promocji i organizacji sieci produktu turystycznego.
W podobny sposób można sprzedać inne atrakcje tj: Wzgórza Trzebnickie, Stawy Milickie, Ślady Słowian (Sobótka, Jelcz Laskowice ...), łowiska wędkarskie.
cele
dla kogo?
Grupą docelową są mieszkańcy Wrocławia i turyści odwiedzający Wrocław, którzy mają możliwość 1-2 dniowego wyjazdu z miasta. Proponowane grupy to: rodziny, turyści aktywni (lubiący trudniejsze i bardziej wymagające atrakcje), niepełnosprawni, dzieciprzedszkolne, uczniowie i studenci, firmy i instytucje (turystyka biznesowa, szkolenia). Pośrednio projekt jest kierowany do firm i instytucji, działających w obszarzesportu turystyki i rekreacji, które będą redystrybutorem produktu turystycznego: biura turystyczne, organizacje młodzieżowe, sportowe i turystyczne, agencje eventowe.
● odbiorcy indywidualni
● odbiorcy zorganizowani
po co?
Ożywienie obszaru doliny Odry poprzez zaprezentowanie jego potencjału gospodarczego, turystycznego i społecznego. Wskazanie rzeki jako elementu krajobrazu aglomeracji wrocławskiej, który nie stanowi zagrożenia lecz jest wartością dodaną do wartości terenu aglomeracji. Zachęcenie Wrocławian do poszerzania geograficznego obszaru swojej aktywności, co w przyszłości przełoży się na rozwój i zwiększenie obszaru aglomeracji wrocławskiej. Zachęcenie ludzi do przemieszczania się, co niesie za sobą potencjał przenoszenia dóbr materialnych i pozamaterialnych.
stymulacja
● turystyka profilowana: piesza, konna, rowerowa, wodna
● turystyka biznesowa
● turystyka edukacyjna
● sport amatorski (sporty motorowe, biegi na orientację, żeglarstwo, modelarstwo itp...)
● rekreacja (wypoczynek na świeżym powietrzu, jedzenie, biwakowanie,gospodarstwa agroturystyczne)
świadomość
● historia
● przyroda
● kultura
rozwój
● terenów zewnętrznych aglomeracji wrocławskiej
● oferty turystycznej Wrocławia
● kontaktów społecznych
● powiązań gospodarczych
działania
organizacja infrastruktury
● informacyjnej: tablice informacyjne, oznakowanie
● technicznej
● komunikacyjnej
zapewnienie funkcjonowania
● bezpieczeństwo: bezpieczeństwo turystów - policja wodna, WOPR, strażwędkarska i leśna
● zarządzanie: prawidłowe funkcjonowanie infrastruktury (w szczególności śluzy - należy do RZGW)
● utrzymanie: zapewnienie środków na konserwację, utrzymanie i zabezpieczenie(np. przed powodzią, dewastacją)
rozwój
● proponowanie nowych form
● badanie oczekiwań i satysfakcji
metody
promocja
● wystawy interaktywne (filmy, zdjęcia, prezentacje) - publicznie dostępne
● materiały drukowane (przewodniki, broszury informacyjne, mapy)
● internet (serwis internetowy, mapy internetowe, mapy na komórki i GPS)
● imprezy promocyjne (festyny, rajdy, spotkania profilowane)
wsparcie
● wsparcie finansowania dla aktywnych podmiotów
● know how korzystania z rzeki dla inwestorów, turystów, instytucji
● wyszukiwanie potencjalnych inwestorów
● budowa sieci kontaktów na rzecz rozwoju turystyki wodnej
efekty
ruch turystyczny
● liczba przemieszczających się turystów (badania statystyczne w oparciu o liczenie)
● liczba śluzowań jednostek turystycznych na śluzach Wrocławskiego Węzła Wodnego (spisy RZGW)
● wykorzystanie środków komunikacji (przy dojazdach do punktów węzłowych - parkingi, komunikacja zbiorowa)
podmioty gospodarcze
● ilość wypożyczonego sprzętu wodnego
● dochody powiązanych podmiotów gospodarczych
● wykorzystanie infrastruktury (zużycie)
Mapa turystyki aglomeracyjnej w oparciu o Odrę i Wrocławski Węzeł Wodny
Produkt jest propozycją kompleksowego spędzenia czasu na rzece lub w jej pobliżu w czasie jednego lub dwóch dni (jeden nocleg). Realizacja hasła: PRACUJESZ W MIEŚCIE - ODPOCZYWAJ NA RZECE. Mapa prezentuje rozlokowanie punktów węzłowych produktu (niebieskie), szlaków komunikacyjnych (zielone), ścieżek turystycznych (brązowe) i punktów początkowych czyli startu (czerwone).
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Mam nadzieję, że myśl będzie rozwijana i już wkrótce będę mógł przedstawić kolejne elementy układanki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję za wpis :-)